Dromen

image

Dromen

Na een jaar gedoe met mijn knie loop ik weer voorzichtig wat hard. Beginners schema 2, stap 6. 12/9/6 en 2 x 1. En het gaat lekker. Door groene heuvels en op kleine, omhooglopende weggetjes loop ik, een nietig mensje in het zwart, in de Franse natuur. In alle schakeringen groen. De Normandische heuvels liggen vredig onder het dikke wolkendek. In alle schakeringen grijs. En ja, daar een klein stukje lichtblauw.

Ik kijk naar rechts en zie, uit de berm piept een vogeltje op: lichtbruin met een rood borstje, maar deze is een slagje groter dan een Roodborstje. Deze heeft een kittig kuifje. Verderop, boven op een hoge heuvel, steek ik mijn hand op naar een stokoud, Franse echtpaar, wiedend en knippend in hun moestuintje. Hij staat licht voorover gebogen over de keurige rijtjes felgroene slakroppen. Jonge sla, daar is ooit een mooi gedicht over geschreven.

En verder loopt de nietige mens. Aan mijn linkerhand op het hoogste punt van deze heuvel staat een stoer huis. Boerderij. Gemêleerde stenen. Een dichtgetimmerd raam. De mooiste open kant bevindt zich daar waar het uitzicht magnifiek is. Over dit huis kan ik dromen. Nieuwe, houten kozijnen erin en veel glas om rondom vrij te kijken. Een paard in de wei. Bruin met een zwarte paardenstaart. De koeien van een bevriende boer lopen in de verte. Wit-zwart. En ik? Ik zit in een gemakkelijke stoel met zachte kussens en kijk naar buiten.

Langsjagende wolkenluchten. Wit, grijs, donkergrijs en ja, daar een stukje lichtblauw. Aan mijn voeten een waakhond. Op mijn schoot mijn poes. Poes twee ligt voor het gashaardje op het van huis meegenomen Perzische kleed. Naast mij, op een bric-a-brac-tafeltje, liggen mijn boek, wat kranten en een schrijfblok. Ja, een iPad is ook goed. Ik lees daar de kranten op uit Nederland.

Ik ren de heuvel af. Morgen rijden we naar huis. Overmorgen stap 7: 15/5/5 en 2 x 2. In Leyduin.

Leave a Reply

