Groots

image

In een grijs verleden besloot ik na wat omzwervingen in het onderwijs een studie te doen waar ik zelf voor koos en die ik zelf bekostigde. Niet iets met taal (grote liefde), niet iets met kinderen (tweede liefde), maar iets over het begrijpen en doorgronden van de wereld. Het werd politicologie. In drie jaar tijd roetsjte ik met een gemengd en zeer gemotiveerd gezelschap door de studie heen. Genietend van de stof, de gesprekken, de papers, de onderzoeken. Zelfs statistiek ‘lukte’. Trots en blij rondde ik de studie af met mijn scriptie over beeldvorming van allochtonen, gelinkt aan onderwijs en opvoeding. Een onderwerp waar je na 25 jaar nog steeds dezelfde dingen over zou kunnen zeggen. Jammer. Sommige zaken veranderen niet.

Het ging tijdens de studie ook veel over internationale betrekkingen. De Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking voor Europa (OVSE) kwam vaak aan bod. De keurige heren die laatst door een onbehouwen Mladic-type uit het rampveld werden geblaft vertegenwoordigen deze organisatie, die zich richt op een veilig Europa. Welke rol spelen dit soort organisaties in het internationale wereldspel? Hoe belangrijk zijn internationale conferenties? Wat betekent de VN? Wat doen en betekenen Non Gouvernementele Organisaties (NGO’s) als vredesbewegingen en mensenrechtenorganisaties ?

Het werd mij duidelijk dat Nederland maar een piepklein spelertje is in dit ingewikkelde internationale web van mogendheden, grootmachten en NGO’s.

Eergisteren hoorde ik, tijdens het verven van een kast, op de radio de toespraken van Mark Rutte en koning Willem Alexander, na de bijeenkomst met nabestaanden. Mijn kwast hing even in de lucht.

Gisteren zag ik de toespraak van minister Timmermans in de VN. In perfect Engels, zijn emotie gepast bedwingend, hoorde ik een indrukwekkend betoog over mededogen, menselijkheid en compassie. Maar ook over onderzoek, leiding geven en nemen, regie en gerechtigheid. Alles perfect in evenwicht: emotie en ratio. Een nietig spelertje werd even heel groot.

Hulde.

Leave a Reply

