Maandag

image

Met enige weemoed bekijk ik op de IPhone mijn verzameling vakantiefoto’s. Ik schiet door de kleine geluksplaatjes heen. Snel blader ik door een kleurig stukje leven. Wisselende gezins-samenstellingen, maar altijd een twee uit vier-combinatie. Grappige, mooie en bijzondere momenten, gevangen in digitale plaatjes.

Maar waar vind ik het gewone leven van alledag? Het fietsen in de vroege ochtend naar het werk? Nadat je de spinnenwebben in de tuin trotseert, de poort en schuur openmaakt en nog een beetje nachtwarm op je fiets stapt?

Waar zijn de kinderen, die zich snel en efficiënt door het huis bewegen van slaap- naar badkamer naar huiskamer? Plassen, wassen, aankleden, snel ontbijten, jas en tas en hup op de fiets? Blij dat de meeste spinnenwebben door ons vroege vertrek weg zijn.

Waar zie je de poezen, die kopjes gevend om eten en aandacht vragen? Hun witte, donzige vacht voelt weldadig aan tegen je blote been. Dat blote been dat nog net kan. Morgen of overmorgen is het te koud. Dan moet je warmere kleding aan. Zeker op de fiets.

Waar zijn de kale bollenvelden, waar je ‘s ochtends doorheen fietst? Flarden mist of dauw hangen boven de velden. Een oranje bolletje komt op aan de horizon. Je steekt je vrije hand in de mouw van je vest. Het is ‘s ochtends weer een beetje frisser dan tijdens de vrije weken in de tuin. In Frankrijk. In Indonesië. Op Kreta. La Palma.

Waar is het pasje waarmee je het hek en de toegangsdeur van het werk opent? Je collega, die vanaf de andere kant komt, dichtbij genoeg om de deur voor open te houden?

Ook de trap, de gang, de schoonmaker met zijn poetsdoekje en de vroege collega’s, die je zo hartelijk begroeten vind ik niet tussen de kleurige plaatjes uit mijn leven.

Ze zitten in mijn hoofd. En ze horen bij de puzzel die het leven completeert.

Vandaag begin ik weer.

Leave a Reply

