Schoenen

image

In het voorjaar zag ik op La Palma, in het verrassend mooie stadje Los Llanos de Aridane, prachtige sandaaltjes van het Spaanse merk Camper. Zwart, comfortabel en met een hakje. Maar duur. Dus niet gekocht.

Thuis zweven de sandaaltjes in mijn hoofd. Soms raken ze op de achtergrond. Werk, afspraken, dagelijkse dingetjes. Opeens worden ze weer belangrijk. Vooral in de vakantietijd, waarin het hoofd leger en leger wordt. Als de zon schijnt. Als ik een zwart jurkje aan wil en ik zwarte sandaaltjes erbij vind passen. In Frankrijk kijk ik onwillekeurig in iedere schoenenwinkel naar de Spaanse sandaaltjes. Mais non. In Heemstede kijk ik, direct na het thuiskomen, bij de enige winkel in de naaste omgeving die Campers verkoopt. Nee, ze hebben ze niet. Nooit gehad ook, dit model. Afgelopen donderdag bezoek ik in Amsterdam de Camperwinkel in de Leidsestraat.

In een bloedhete winkel staat een alleraardigste Spaanse mij te woord. Ze hebben de sandaaltjes! Ook in het zwart! Maar helaas…de verkeerde maat…Treurig en triest verlaat ik de zaak. Met het type, serienummer en het telefoonnummer van de winkel in mijn portemonnee. Het alleraardigste meisje adviseert me op de site te kijken. En als ze, na het bestellen op de site, niet goed zijn kan ik ze bij haar terugbrengen. In gebroken Nederlands krijg ik nog wat bemoedigende woorden mee. Zij snapt de malheur.

‘s Avonds speur ik het internet af. Nergens zijn de Campersandalen te krijgen. Wel in het rood. Wel in maat 39. Teleurgesteld stop ik ermee. ‘s Ochtends vroeg zie ik het papiertje van het alleraardigste meisje. Toch nog maar even kijken. En tot mijn onuitsprekelijke verbazing en vreugde vind ik opeens de goede: Camper Lila Medio 22041, zwart, maat 38. Direct bestel ik de schoentjes. In de aanbieding zijn ze ook nog! Ik kan mijn geluk niet op. Gisteren zijn ze aangekomen. De langverwachte sandaaltjes. Met bezorgkosten precies even duur als de schoenen in Los Llanos. Er zit een moraal in dit verhaal. Ik zal deze niet verklappen.

Leave a Reply

