De berg Sinjar

image

Deze zomer hoppen we van de ene naar de andere oorlogsramp. Conflict na conflict. Ik kan door de berg oorlog en geweld niet meer zien waar het ooit begon. En waar het eindigt is totaal verdwenen, ergens ver weg, achter een gortdroge berg in Sinjar, achter besteende heuvels in Gaza. Ook aan de horizon van de verlaten velden in Oost-Oekraïne zie je het einde van de ellende niet. Verkoolde vliegtuigresten liggen hier nog tussen vertrapte zonnebloemen.

Vroeger op school lazen we Herodotus. Een oude Griek. We lazen over de oorlogen in 500 voor Christus. Hoe saai was het, telkens maar weer, het vertalen van teksten als:

‘Cyaxares zei men, zou nog veel krijgszuchtiger zijn geweest dan zijn voorouders. (…) Deze is het die met de Lydiërs vocht, toen nacht de dag werd bij hun strijd, en die geheel Azië boven de rivier Halys aan zich onderwierp. (…) En toen hij, na in een treffen de Assyriërs overwonnen te hebben, Ninus belegerde, rukte een groot leger van Scythen tegen hem op (…); deze Scythen waren in Azië, nadat zij de Cimmeriërs uit Europa verdreven hadden (…) Alles werd door hun ruwheid en zorgeloosheid verwoest. Want van ieder afzonderlijk eisten zij een schatting, die zij aan elk oplegden, en behalve die schatting roofden zij op hun tochten, wat ieder had. En de meesten van hen doodde Cyaxares met de Meden, nadat zij hen op een feest uitgenodigd hadden en dronken gemaakt, en zo verkregen de Meden de oppermacht weer’ (…)

Zuchtend en steunend sloegen we ons door deze moordzuchtige teksten heen. Niet beseffend dat de wereld niks was veranderd.

Van 500 voor Christus tot en met 2014 erna moordt, rooft en vecht de mensheid er lustig op los. Op mijn 16e vond ik de teksten van Herodotus alleen maar vervelend. Nu maakt een grote moedeloosheid zich van mij meester.

Ik hoor over de Yezidi’s en ik denk aan die twee andere volkeren waarvan we ook nog nooit hadden gehoord: Hutu’s en Tutsi’s. De namen leken rechtstreeks afkomstig te zijn uit een stripboek van Kuifje. ‘Kuifje en het geheim van de Hutu’s en de Tutsi’s.’ Het bleek echter te gaan om een opgehitste bevolkingsgroep die rücksichtlos, begeleid door een haatcampagne op de radio, buren, vrienden, collega’s van de andere bevolkingsgroep, – mannen, vrouwen en kinderen-, afslachtten met messcherpe machetes.

Nu zie ik huilende moeders in Gaza en ik hoor het hartverscheurend huilen van de kinderen op de berg Sinjar. Met droge kelen jammeren ze om water, hun mama, hun broertje en zusjes. Een beeld blijft maar bij me: een klein Yezidi-meisje met warrig haar. In haar handen zes, zeven pakjes drinken. Verdwaasd kijkt ze in de camera. Volledig uitgedroogd kwam ze in het opvangkamp aan. De pakjes drinken laat ze niet meer los.

Ik zie de moord- en wraakzuchtige ogen van IS-strijders op verschrikkelijke filmpjes, volledig blind voor de medemens. Ik kijk naar Hamas, die in dichtbevolkte woonwijken met raketwerpers moedwillig de eigen burgers in levensgevaar brengt. Het doel heiligt alle middelen. Als regelmatig afgestoken vuurwerk vertrekken zinloze raketten richting Israël, waar iedereen angstig naar de schuilkelders rent. Ik zie de koele bommen en mortier-inslagen van het Israëlische leger op een flat in een woonwijk en op een VN-school, waar wellicht Hamas zich schuilhoudt.

Uit Donetsk vertrekken verwarde oude mensen, vrouwen, kinderen en wanhopige huisvaders. Enkele ongelukkigen zitten in Donetsk als ratten in de val, tussen twee vijandelijke linies in. Poetin trekt aan de grens zijn troepen samen. Europa houdt de adem in.

Het lijkt wel of deze zomer de hele wereld in onbalans is geraakt. Een onbalans van moorden, vechten en roven.

Ik behoor hier, in het rustige Nederland, tot de generatie-zonder-oorlog. Graag zou ik dat zo houden. Maar ik houd mijn hart vast. En stiekem verlang ik naar mijzelf als 16-jarige. Zwoegend op het vertalen van een Griekse tekst. Maar nog vol hoop, verwachting en optimisme.

Van Herodotus naar een paar verkreukelde, rode pakjes drinken. Nothing’s changed.

2 thoughts on “De berg Sinjar

Leave a Reply

