Monday, monday

IMG_4606-4.JPG
De ochtenden worden frisser. Grijze wolken jagen voorbij. Vocht hangt in de bermen langs de vaart. Ik zie de oude trekvaart, waarin spierwitte zwanen hun kop knus verbergen in hun veren. De hals sierlijk gebogen. Ze slapen. In de verte zie ik het kerktorentje van De Zilk. Een idyllisch tafereel.

Het doet me wat, de wisseling van seizoenen. Beetje treurig, van zomer naar herfst. Na de herfst hoop op echte kou. En dan het verwachtingsvolle voorjaar, op naar een warme zomer.

Vroeger las ik graag de boeken van A.M. De Jong. Merijntje Gijzen was het boek dat ik telkens opnieuw leende in de Haarlemse bibliotheek. Het lieve, dromerige Brabantse jongetje dat opgroeit tussen te veel broers en zussen. Wonderlijke, kleurrijke figuren als de sombere stroper ‘De Kruik’, de zwakzinnige Fons en de vrolijke zwerver ‘Flierefluiter’ kruisen Merijntjes pad. En ze leren hem het leven. De seizoenen spelen een belangrijke rol in het boek en ik glijd mee van de Brabantse winter met schaatsen en carnaval naar het frisse voorjaar en de hete zomers met zwaar veldwerk. Zilveruitjes oogsten bijvoorbeeld.

Het deel ‘De Grote Zomer’ staat symbool voor het volwassen worden van Merijntje. Zwervend met zijn vriend Flierefluiter door het Brabantse boerenland, filosofeert hij over God, leert hij de meisjes kennen en verandert de kindervriendschap met Flierefluiter in wederzijdse liefde en respect. De dood van Flierefluiter in ‘De Goede Dood’ is het einde van Merijntjes jeugd. Een onderschat boek is het. Het zal ook wel geen ‘echte literatuur’ zijn. Maar zo prachtig van inhoud, vorm en taal.

Fietsend door de velden van de Bollenstreek denk ik aan Merijntjes vlakke boerenland en de wisseling van de seizoenen. Friskoud is het nu. Herfstachtige regenbuien teisteren onze streek. Maar ik droom en leg vanmiddag mijn jas in de fietstas. De nazomerwarmte draagt me naar huis. De zwanen zijn wakker en strekken hun lange hals alsof ze me waarschuwen vooral uit hun buurt te blijven.

Het is maandag. Ik ga aan het werk met in gedachten De Grote Zomer. Bijna Voorbij.

Leave a Reply

