Zoek mijn IPhone (2)

IMG_4724.JPG
Het is zaterdag. Gisteren schreef ik een verhaal over de gestolen en, naar ik dacht, de (door mij) gevonden IPhone. ‘Het levert in elk geval een mooi verhaal op’, denk ik bij mezelf en ik plaats het op mijn blog. Ik bewerk zelfs nog de foto van het screenshot. Een mooie instagram, ik geloof Brannan.

Ik staar in bed op mijn telefoon. Lees mijn mail. Beneden leest Raymond de krant. Het is vroeg. 8.00 uur. En ik kan het niet laten. Gistermiddag en -avond heb ik nog een aantal keer gekeken op de App ‘Zoek mijn IPhone’. Ik klik weer op de applicatie, vul het wachtwoord in. Dat kan ik inmiddels dromen.

Ja, Max’ IPhone is nog in de Polenstraat. De andere apparaten bevinden zich in de Beukenlaan. Het klopt. Ik priegel wat op de App en ik zie opeens dat je zelfs de route kan aanklikken naar de adressen van je apparaten. Een felrood pinnetje, een soort speld of punaise, verschijnt. Achteloos druk ik op het eerste rode speldje. ‘Beukenlaan 22’ licht op. Hè? Ik ga op het scherm naar speldje 2 in Schalkwijk. Het exacte adres licht op. Het is niet waar! Ik kan mijn ogen niet geloven. Ik heb het adres met huisnummer! Ik vertel het aan Raymond. We kunnen het beiden nauwelijks geloven. Maar het adres staat er, klip en klaar.

Daar gaan we weer. Ik bel het 0900-nummer van de politie en nu hoef ik maar twee minuten te wachten. Het is dan ook pas 8.30 uur ‘s ochtends. Lekker vroeg. Ik krijg een aardige agente aan de lijn: ‘ja, ik weet dat gisteren collega’s langs geweest zijn. Wacht u even? Dan loop ik direct door naar de recherche.’ Ik hoor haar lopen naar een andere ruimte. ‘Hebben jullie het druk vandaag?’ vraagt ze aan, zo te horen, twee of drie heren.

Druk? Ik heb een exact adres van een dief of heler. Een die zo stom is onze gestolen telefoon aan te zetten. Er is in onze straat nu drie keer, kort achter elkaar, ingebroken. We sluiten hier allemaal, lichtelijk paranoia, achter ons alle deuren. Twee sloten. Als we naar boven gaan, doen we de achterdeur op slot. Buurvrouw A. heeft drie jonge, lieve dochters. Bij haar is ook ingebroken. Ze durfde niet aan de meisjes te vertellen dat er ook bij ons is ingebroken. Haar middelste dochter slaapt slecht. Ook buurvrouw A. doet de achterdeur dicht en op slot als ze op zolder de was ophangt. De kinderen moeten dan maar aanbellen. Eerst liepen ze lekker in en uit. Het veilige straatje in dat veilige dorp voelt dus niet meer zo veilig. En dat is erg. Veel erger dan die suffe IPhone. In de Polenstraat.

‘Daar is toch gisteren ook over gebeld?’ hoor ik op de achtergrond. ‘Toen wist mevrouw nog niet het exacte adres.’ Het klinkt als een verwijt. ‘Ik kwam er pas vanochtend achter dat je de route kan zien met het specifieke adres.’ zeg ik. Ik denk intussen bij mijzelf: ‘jullie hadden dat toch ook kunnen weten? Of is bij de politie niets bekend over IPhones en de App ‘Zoek mijn IPhone?’ Ik krijg de indruk van niet.

De aardige agente herhaalt mijn woorden over mijn laatste ontdekking van de route en de rode speld. ‘Mijn collega’s kijken wat ze kunnen doen’, zegt de agente. ‘U wordt over een half uur teruggebeld.’ ‘Zal ik een foto met de rode pin en het exacte adres sms-en aan u?’ vraag ik. ‘U kunt mij mailen. Ik geef u mijn mailadres.’ Het mailadres is heel lang. Veel punten. Tussen voor, achternaam en tussenvoegsel. En drie verderop. Veel letters. Niet te onthouden. Dus ik moet pen en papier pakken. Gelukkig ben ik thuis en sta ik niet op straat. Waar je geen pen en papier hebt.

Hollend op de cardio-fitness tijdens mijn zaterdagse sport-uur, word ik gebeld. Het is 10.00 uur. Een aardige heer vraagt de inloggegevens van ‘Zoek mijn Iphone’. Deze geef ik hem. Hij vertelt dat ze gaan kijken. Ik ben blij en wens hem succes toe. ‘Dank u, mevrouw,’ En ik hol, roei, krachttrain en fiets opgewekt verder. Thuis kijk ik waar de gestolen IPhone is. Hij is nu op de Europalaan. Een grote, doorgaande weg in Schalkwijk. Zouden ze de telefoon al hebben? Ik ben benieuwd!

Om 12.30 uur word ik weer gebeld door een aardige agent ‘Wat voor een kleur heeft uw IPad?’ ‘Het is een IPhone’ ‘O, een IPhone?’ ‘Ja, het is een zwarte IPhone.’ De kinderen, die bij mij aan tafel zitten roepen ‘een 4S!’ En ik herhaal ‘het is een zwarte IPhone 4S’

Mij bekruipt het gevoel dat ze er nog niet geweest zijn. ‘De telefoon heb ik zojuist gezien via de App op de Europalaan. Ik dacht dat jullie hem misschien zouden hebben’ zeg ik, toch nog een beetje hoopvol.
‘Nee, mevrouw, we gaan er zo heen.’ is het antwoord. ‘Maar hij is daar nu niet meer’ zeg ik, hevig teleurgesteld. ‘Hij is op de Europalaan.’ Ik krijg te horen dat de exacte locatie vaak niet klopt op de App. Maar dat ze dichtbij zelf de App aanzetten en gaan kijken. Ik denk aan mijn kijken vanochtend. Onze apparaten zijn prima gelokaliseerd. Beukenlaan 22. ‘Ja, mevrouw, maar dat is overal anders. Dat hangt af van de aanklikpalen.’ Nu ja, het zal wel. Maar mijn hoop op een snelle vondst is verdwenen.

Om 14.00 uur worden we gebeld. Raymond neemt op. De IPhone is niet aangetroffen in de woning. Er wordt weer een ingewikkeld woord, soort van melding, van gemaakt. Ze vragen of we de gestolen telefoon in de gaten willen houden op de App. En ze sturen de persoon die de telefoon nu heeft (‘het is geen verdachte, want deze persoon kan de telefoon gekocht hebben via Marktplaats, meneer’) een bericht: ‘Deze telefoon is gestolen. Meldt u zich alstublieft bij de politie.’

Ja, doe dat vooral. Je kan dan gelijk de jas terugkrijgen die jij of je vriend of de persoon-van-wie-je-de -telefoon-hebt-gekocht-via-Marktplaats terugkrijgen. Deze lag na de diefstal bij ons thuis, evenals een blauwe paraplu. Het biertje, dat op vrijdag 22 augustus om 13.15 uur klaarstond op de trap om meegenomen te worden, hebben we, na het forensisch onderzoek, terug in onze ijskast gezet. We hebben het blikje grondig afgespoeld en schoongepoetst. De ijskastdeur, die wagenwijd openstond, hebben we zelf maar dicht gedaan.

Op ‘Zoek mijn IPhone’ staat de gestolen telefoon nu op zwart. Uitgezet. Hij is weer in de Polenstraat. De politie kent het adres.

Leave a Reply

