Vrij

IMG_4841.JPG
Vandaag ben ik vrij
Mijn vrije dag begint
Goed. Ik hoor drie maal de douche klateren, de druppels vallen op de harde bak en ik sluit mijn ogen en wacht tot alles
Stil is

De sleutels in het slot hoor
Van vertrekkenden en niet vrijen
Ik sluit mijn ogen en denk
Wat te doen
Vandaag

Ik ben vrij in gedachten en dromen over hardlopen of lezen of toch wat werken of schrijven, ik kan ook blijven liggen en mijn lichaam warm laten worden terwijl binnen
Door de kier van de deur
Die staat open
de geluiden van de dag te horen zijn

Auto’s en brommers op de brug en ik hoor ze en sluit mijn ogen want
Ik ben vrij
Het is mijn vrije dag en ik kan de bedden doen of uitgebreid ontbijten en de krant lezen en daarna pas hardlopen

In de duinen en misschien zie ik
Een hert daar in de duinen
Met bruine bladeren op het pad en de zon die zachte strepen trekt door de bomen
En hijgend hoor je jezelf
Lopen met je hart dat klopt en klopt
Van het lopen en gedachten die langzaam smelten en vloeibaar wegstromen daar
In de duinen

Ik kan in de tuin gaan zitten
Vandaag van het museum in de stad
Met de binnentuin met klassieke muziek uit de speakers achter mij en boven mij dansen de tonen en ik hoor
De zachte stemmen van
Suppoosten die hun boterham opeten
In de binnentuin
Van het museum

Vandaag ben ik vrij en ik hoef niet naar mijn oude vader die belde: ‘je hoeft niet te komen dinsdag want ik ga naar…’
Waar gaat hij naar toe?

Ik sluit mijn ogen en word warm en op de ramen staat een waas van water
Dauw
Het is dinsdag en september en ik ben vrij
Vandaag
Sluit ik mijn ogen

Leave a Reply

