Echt Hema

IMG_4844.JPG
Gisteren zag ik het al op het journaal. En nu staat het ook in de krant. De Hema verandert. De rookworst blijft, al is er nu ook een biologische variant. Maar vakken vullen is er niet meer bij. Er moet gepresenteerd worden. En vooral moeten hebbedingetjes gepresenteerd worden, want de Hema verliest klanten en dus omzet aan de Action en andere hebbedingetjes-winkels.

Is dat erg? Ja, wel dat omzetverlies van deze oer-Hollandse zaak, met een filiaaltje hier en daar in België en naar ik meen ook in Frankrijk. Maar dat veranderen? Welnee, ik begrijp dat goed. De CEO, Ronald van Zetten, een aardige, grijzende heer, die redelijk gewetensvol overkomt, moet iets doen om de dalende omzet een halt toe te roepen. Hij zal daar wel wat grijze haren van hebben bijgekregen. Hoe lastig is dat, veranderen?

Het woordenboek komt niet verder dan ‘veranderen [vərˈɑndərə(n)] (…)
• ervoor zorgen dat het niet hetzelfde blijft
vb:ik ga deze jurk veranderen
synoniemen: vermaken wijzigen variëren
• er ontstaat iets dat niet hetzelfde is
vb:het huis was veranderd in een puinhoop
• van mening veranderen [een andere mening krijgen]

Ik moet even denken aan ons huis dat na de inbraak veranderd was in een puinhoop. Er ontstaat iets dat niet hetzelfde is. Interessant.

Helaas ontstaan veranderingen niet vanzelf. Bij ons was het een schlemielige dief die de boel veranderde en tornde aan ons gevoel van veiligheid.

In Lisse komen de veranderingen die Het Nieuwe Werken met zich meebrengen langzaam op gang. De ‘early adaptors’ genieten van de vrijheid en de mogelijkheden van Het Nieuwe Werken. Eerlijk gezegd moest ik zelf eerst wel even wennen, maar nu laveer ik blij tussen thuis, werk en allerlei andere plekken om te mailen, schrijven, bellen, overleggen, voor te bereiden enzovoort. Vandaag, dinsdag, ben ik vrij, maar een drukke woensdag en donderdag vragen toch om wat uurtjes werk. Maakt niet uit. Ik zit lekker aan tafel met IPad, IPhone en krant en ik switch vrolijk tussen vrij zijn en werken. Ik ga zo hardlopen en een was draaien. Nu schrijf ik een blogje. In mijn vrije tijd een beetje schrijven over het werk. Leuk hoor.

In een moeilijk artikel van Jaap Boonstra en Leon de Caluwé, ‘Interveniëren en veranderen, zoeken naar betekenis in interacties’, lees ik op pagina 13 iets moois over leiderschap. De schrijvers hebben het over ‘de nieuwe eerlijkheid’. Jezelf kennen is de essentie van leiding geven. Wat vind jij zelf mooi, goed en belangrijk? Pas als je dat weet kan je authentiek en visionair leiding geven aan anderen. Ja, als je er zelf niet in gelooft dan geloven anderen het al helemaal niet. Dat is zo klaar als een klontje.

Onder het kopje ‘positief mensbeeld
van groei en verantwoordelijkheid’ lees ik iets dat mij treft: ga ervan uit dat mensen zelf ook beter willen worden. En dat hierbij geldt dat ‘mensen niet ziek hoeven te zijn om beter te worden’. En ik denk aan de goede avond met raadsleden vorige week. Over het onderwerp ‘participatie’: meedoen, invloed uitoefenen en initiatieven ondersteunen. Vanuit het goede dat er al is verkenden we allen het moment in een participatie-traject dat ons raakte: was dat het inzicht in de zware thuis-problematiek van de hangjongere bij de plaatsing van een hangjongerenplek vlak achter jouw buurt of de betrokkenheid van inwoners bij de inrichting van ‘hun’ plein? Waarom was dat nu zo bijzonder? Wat ontstaat er in Lisse als dat voor jou bijzondere meer voorkomt? Wat wilt u graag meer zien in Lisse? En de mooiste resultaten sloegen ons om de oren. Vanuit het persoonlijke en dat-wat-er-al-is veranderen: met een paar deftige woorden kan je dat betitelen als waarderend vernieuwen*. Een mooie avond was het.

En tot slot: verbind denken aan doen. Vind je Het Nieuwe Werken belangrijk? Doe het dan, juist als leiding-gevende! Beweeg je tussen de afdelingen, nee, tussen de mensen en verbaas je over hun betrokkenheid, hun werklust, hun ijver alles goed te doen. En wil je het nog beter of anders hebben? Start dan vanuit het goede dat er al is. Dat werkt prettig, het geeft houvast en biedt vertrouwen.

Vroeger kocht ik alle rompertjes, sokjes, mini-zwembroekjes, Jip-en-Janneke-slabjes en boterhamtrommeltjes met Takkie bij de Hema. Ik ga gauw weer eens kijken: dat USB-stickje in de vorm van een Hema-worst. Geweldig! Past ook goed in het Nieuwe-Werken en Waarderend Vernieuwen: iets vertrouwds (worst) in een nieuw jasje (USB-stick).

En nu ga ik echt dat rondje hardlopen.

*Sandra Kensen, ‘Waarderend vernieuwen’ http://verlangennaarmeedoen.wordpress.com/2014/08/27/waarderend-vernieuwen/

Leave a Reply

