Staatslieden

IMG_4848.PNG
Donderdagavond ging ik naar Amsterdam. Ik volg een cursus, over spreken. Met impact. Voor mij uit prevelend repeteer ik in de auto mijn presentatie van één minuut. Over je droom. Ik dacht eerst dat het over je passie moest gaan, maar ‘s middags zie ik dat het je droom is. Ik bouw de minuut op de valreep om. En nu oefen ik. In de auto. Wat doet een mens zichzelf aan?

Met lood in mijn laarsjes rijd ik naar de Westergasfabriek, waar ik tot mijn afgrijzen niet meer kan parkeren op het terrein. Grabbelend naar mijn Iphone, zoeken naar de mail van…, -o ja, Bernice,- waar de route in staat. ‘Je kan het beste parkeren op de van Limburg Stirum straat.’ De van Limburg Stirum straat. Een drukke winkelstraat in de buurt waar vroeger, heel vroeger, krakersrellen waren. Hoe heet de buurt ook al weer? Ik kom er niet op. Na twee rondjes, drie doodlopende straten en vijf stoplichten (rode) vind ik een plek. Kaartje kopen. O, intikken van het kenteken. Net niet het kenteken kunnen lezen van de auto. Stukje teruglopen…58-XF-PL. Niet vergeten. Ik kijk op mijn horloge. Nog drie minuten voor aanvangstijd. Er rust een vloek op het bereiken van de cursusplek. Vorige keer was het ook dik stressen. Wat een ellende.

Dank u, de presentatie ging goed. Goed gebruik van ‘props’, ‘spatial anchoring’, tijd, ruimte en verhaaltjes. Los, spontaan. Met één aandachtspuntje: het establishment-shot. Ik zal u niet vermoeien met de uitleg daarvan. Pjioe, wel blij dat ik het (nog) kan. Spreken. Met een beetje impact. En na de vijfde les waarschijnlijk met nog wat meer.

Door de drukke week was ik niet toegekomen aan de krant. Vanaf woensdag liggen vooral de Verdiepingen mij aan te staren. Plus één krant die ik door de haast deze week helemaal miste. In die krant, van vrijdag, lees ik dat Willem-Alexander een tijdelijk kantoor aan huis bouwt. In de tuin. Een onderkomen voor zo’n drie jaar. Van 7 bij 36 meter. Met een hal, een vergaderzaal, twee spreekkamers, toiletten en een pantry. Kosten, zo’n € 400.000,-. Dit alles is nodig vanwege de verbouwing van Paleis Huis ten Bosch in Den-Haag, kosten 35 miljoen. Noordeinde, waar hij nu werkt, is te vol. Nummer 66 is bezet door Beatrix. Het Paleis op de Dam is te ver van Wassenaar. Te vol, te ver, bezet door zijn moeder? € 400.000,-? 35 miljoen?

Ik probeer mij niet op te winden. Maar dat doe ik wel. Ik werk ook thuis. Het is vol. Maar gezellig. Julia studeert tegenover mij. Rechts van mij ligt de tuin. Het zonnetje schijnt. De Geraniums doen hun best, evenals de Fuchsia. Ik hoor onze poes miauwen. Ze staart naar ons door het raam. Deze werkruimte kost niets. Ik deel hem met mijn kind. De tafel ligt vol. Vergaderen? Dat doe ik in Lisse. Daarvoor reserveer ik een geschikte ruimte. Een spreekkamer? Ik spreek af in Utrecht, vlakbij het station. Kosten: € 11,35 voor twee koppen thee en twee Spa, een blauwe en een rooie. En reiskosten.

Onze pantry is de keuken achter mij. Best een mooie: van Poggenpohl. Destijds een flinke uitgave, maar al tien jaar onze trots en plezier. We hebben hier koffie, thee en een broodje bij de hand. We hebben twee toiletten, één boven, één beneden.

Ik staar naar de foto bij het artikel.
‘Willem-Alexander gaat thuis werken’ staat erboven. Ik zie een prachtige villa in een mooie, grote tuin. Een geweldige erker op de kopse kant. Dat lijkt mij een prima werkruimte. Kan hij gezellig afwisselen met de keukentafel. Maxima leest de krant, de dochters maken hun huiswerk en eentje speelt vast ergens in huis viool of piano. En, als het nodig is, kan hij misschien overleggen bij Bea op Noordeinde, nummer 66. Toiletten zijn er genoeg in villa ‘De Horsten’, lijkt me. Ik tel meer dan tien ramen aan de voorkant, twee aan de zijkant.

Hé, daar komt Raymond thuis. Ik werk zometeen verder in ons kantoortje, want een vriend komt bij hem op bezoek. Ons kantoortje meet krap twee bij drie meter. Met uitzicht op de nog-net-groene berkenboom. Prima te doen. Thuis werken.

Krakersrellen…De Staatsliedenbuurt! Het schiet me ineens te binnen.

Leave a Reply

