Op reis

IMG_4984.PNG
Het is 4.33 uur. Op dit mooie tijdstip is het rustig, hier in de ‘Mediterranean Sandwich Bar’ op Schiphol. Een troosteloze naam voor een troosteloze plek. Mediterranean, dat zal de mintkleur van de houten, net echt maar toch kunststof, tafeltjes verklaren. In een glazen boog roken de verslaafden hun sigaretje. Mismoedig staren zij door het glas naar de niet-rokers. Een geblondeerde vrouw met poedel krullen staart over mij heen. Naar de lichtjes buiten in het donker.

Verderop worden wij als makke schapen in een wachthok gedreven. Na de controle van boarding pass en paspoort zitten we in het volgende hok. Kindergeschreeuw, jonge stelletjes, arm in arm, en veel vertegenwoordigers van de grijze golf.

‘Je kan daar rijden op een kameel.’ Dat is mijn buurvrouw. 65 schat ik zo in. Net als alle andere vrouwen hier kort, grijs haar.
‘Vind jij dat leuk, Henk?’
Henk lacht een beetje moeilijk. Een rijzige man, leraar in ruste, denk ik.
‘Dat hebben we ook in Marokko gedaan, rijden op een kameel. Het was zelfs een tweezitter.’ De vrouw naast mij verkneukelt zich bij de herinnering. ‘Ik vond het wel kicken!’ zegt ze. Het gesprek kabbelt voort. Het gaat nu over de ‘architect’ op Lanzarote. Ze bedoelen de kunstenaar Manrique: Cesar Manrique, maar ze zoeken het even op in het boekje. En ja hoor, ‘Cesar Manrique’, dat is hem. ‘Het is een lastige naam om te onthouden’ vindt mijn buurvrouw. Naast mij aan de andere kant zit ook een oudere vrouw. Gegroefd gezicht. Diepliggende, bruine ogen.

Enkele kinderen worden nu wild. Huilen, jengelen en zich van schoten af willen stortende babies en peuters verstoren de rust in het hok. Het belooft een mooie vlucht te worden.

We gaan. Naar Lanzarote. Naar het eiland van Manrique met zijn prachtige kunstwerken en het geweldige huis dat hij bouwde in de grillige lavavelden van zijn geliefde eiland.

Het is 5.35 uur. Ready for take-off.

One thought on “Op reis

Leave a Reply

