Boodschap

IMG_5090.JPG
Ik ben een weekje weg. Naar de zon. Met mijn kind. In de hoop dat zij wat kleur op haar gezicht krijgt en mijn verscheurende hoestbuien ‘s nachts overgaan. Hier in de nazomerwarmte.

‘s Ochtends lees ik aan de houten buitentafel op het terras de krant, een kopje thee en een bakje joghurt met muesli erbij. Ik strooi er abrikoosjes over. Kleinere abrikoosjes dan bij ons, maar net zo lekker. Als de zon tevoorschijn piept voelt dat als een bonus. Dan gaat mijn fleecevestje uit.

Het is genieten. Rust, stilte, rust en stilte. Soms het blaffen van een hond. In de verte hoor ik een schuurmachine. Maar het stoort niet. Ik zit lekker.

Het door de weekse boodschappen doen met mijn vader, dat Julia altijd doet, zou deze week door Max worden overgenomen. ‘Vergeet je opa niet?’ Ik app het maar twee keer deze week. ‘Nee’ was het antwoord. Twee keer.

Toch blijkt dat het anders gaat dan dat ik had gedacht. Opa ‘wil liever op donderdag boodschappen doen’ mailt mijn man. Omdat donderdag zijn ‘vrije dag’ is, gaat hij de boodschappen doen met mijn vader. Ik vind het geen goed idee. Op donderdag doet mijn gehaaste man onze boodschappen en drinkt hij koffie met zijn eigen vader. Nu krijgt hij dit klusje erbij. Waarom doet Max het niet?

Maar ik laat het los.
Hier in het zachte licht van Lanzarote. Laat het los.

Tijdens het lezen van de krant hoor ik het piepje van mijn telefoon. Het is een bericht van mijn man over de zelf opgelegde corvee:

‘Ik ben hier nu al ‘n half uur, maar we zijn nog steeds niet weg.’

Daar gaan we. Het valt mijn gejaagde man, die graag alles snel en tijdig regelt, natuurlijk niet mee met mijn trage en relaxed levende vader. Die niet voor niets 92 jaar geworden is. Mindfulness voordat het uitgevonden werd. Levend in het hier en nu.

‘Eerst uitleg Sonos, lukte niet. Toen is hij zeker 10 minuten bezig geweest met zijn tablet.’

Tja, als je bij mijn vader komt moet je eerst even luisteren, kopje koffie erbij, dat duurt zeker zo’n twintig minuten.

‘Nu heeft hij iemand aan de telefoon……zeker al ‘n kwartier!!’

Dit is een onhebbelijkheid van mijn vader. Hij presteert het inderdaad om gewoon te gaan bellen als je er bent. Raar. En vervelend. Waarom hij dat doet is mij een raadsel.

‘Het was die vrouw uit Australië. Heb ik weer.’

Mijn vader heeft mij ooit de connectie tussen hem en deze vrouw uitgelegd. Het enige dat ik ervan onthouden heb is dat hij deze vrouw vroeger wel erg leuk vond. Misschien had hij wel met haar moeten trouwen en niet met mijn moeder. Maar deze vrouw vertrok als jong meisje naar Australië, trouwde en kreeg daar kinderen. Nu bellen ze soms met elkaar. Lang.

Uiteindelijk hangt mijn vader op en gaan ze op weg naar de supermarkt. Maar niet voordat mijn vader naar het toilet is geweest. Zijn jas heeft aangetrokken. De autosleutels heeft gezocht. De boodschappentassen heeft gepakt.

‘Stonden bij de auto ….’
‘Stok vergeten!’

Ik leg mijn telefoon weg. Ik ga maar eens een ontbijtje maken voor mijn slapende kind. En douchen. En aankleden. Heerlijk zo’n vakantie.

Tijdens het ontbijt vertel ik aan Julia het avontuur van haar vader met opa. Die zij beiden kent als geen ander. Haar vader, die van jongs af aan voor haar zorgt. Mijn vader waarmee zij iedere week boodschappen doet, wiens bed zij verschoont en wiens was zij strijkt.
‘Dit is niks voor papa. Opa is veel te langzaam en papa wil altijd alles snel doen.’

Ik laat haar de foto zien die mijn man, haar vader, maakte van mijn vader, haar opa. In de Dekamarkt.

Vertederd zegt mijn kind: ‘hij zoekt de sla voor één persoon.’

Ik sluit mijn ogen en voel het vage, witte zonnetje. Het leven is goed. Lief is het. Dat hij dat doet. Boodschappen met de oude heer. Lief is het kind dat naast mij zit. En lief is haar broer die mooi onder alles uit komt.

Leave a Reply

