Zeezoutkristallen

IMG_5177.JPG
‘Kom je?’
Het is zaterdagochtend half negen. Mijn wakkere echtgenoot staat, opgefrist en aangekleed, voor me.
Zelf lig ik in bed, mijmer nog wat, lees en kijk hoe het weer eruitziet op mijn telefoon. De Yahoo! weer-app geeft aan dat het hooguit vijf graden wordt vandaag. Heerlijk, zo in bed. Maar ik moet eruit. Achter mijn verdwenen fiets aan.
‘Het is pas half negen, ik bel eerst wel of ze gisteren een fietsenactie deden’, wimpel ik mijn wakkere echtgenoot af. Zo. Weer een warm half uurtje erbij gekocht.

Om 9.00 uur precies bel ik vanuit mijn behaaglijke bed de Milieustraat Heemstede. Er neemt zowaar iemand op.
‘Met Arco van de Milieustraat, goedemorgen!’
Ik registreer een leuke, jonge stem. Daar zit een leuke, jonge jongen achter. Mijn fantasie slaat nog net niet op hol.
‘Goedemorgen, je spreekt met Annelie Jonquiere. Ik heb een vraagje: gisteren stond mijn fiets er niet meer, toen ik terugkwam op station Heemstede. Deze is óf gestolen óf meegenomen met een fietsenactie. Zijn er gisteren fietsen gebracht, is er een actie geweest op het station?’
‘Mevrouw, dat vraag ik even voor u na, een ogenblikje.’ De prettige stem verdwijnt en in de verte hoor ik hem vragen: ‘was er gisteren een fietsenactie bij het station?’

Het antwoord kan ik niet horen, maar de stem is gauw terug: ‘nee mevrouw, er zijn gisteren geen fietsen gebracht. Er was geen actie. Trouwens, als we een actie doen, hangen we eerst een gele sticker aan de fiets en dan heeft u twee weken de tijd om de fiets weg te halen…’
‘O, nou bedankt, ik ga dan nog maar eens kijken. Ik hoop dat de fiets er toch staat, en zo niet, dan is hij gestolen.’
‘Soms worden er nog wel eens fietsen zomaar verplaatst’, zegt Arco van de Milieustraat trouwhartig. ‘Succes mevrouw met zoeken.’
Wat een lieve jongen.

Maar nu moet ik er uit. Zoeken naar mijn fiets. Mijn heerlijke fiets, die ik al tien jaar heb en die nog zo prettig fietst. Destijds was de fiets een rib uit mijn lijf, ondanks het fietsenplan van mijn werkgever. Een Multicycle, groen met zilver. De fiets maakte veel mee. Hij maakte fietstochtjes op mooi Texel, in het zomerse Zeeland, in het bloedhete Frankrijk. Veel tochtjes door de bollenvelden, in lentefris weer en in bittere winterkou. Iedere twee jaar krijgt de fiets een onderhoudsbeurt. Hij rijdt als een zonnetje.

Ik kleed mij aan en om half tien rijden wij een verlaten Leidsevaart af. Het is koud. Op mijn schoot liggen de heel warme muts en handschoenen. Voor als de fiets er toch staat en ik terug moet door de kou. Het station naderend kijk ik rijkhalzend uit naar mijn fiets. Groen met zilver. Zilverkleurige fietstassen. ‘Ik geloof dat ik hem zie!’, zeg ik en mijn man parkeert de auto haastig en scheef voor het station.

Beiden lopen we naar de rekken. En ja, daar staat mijn fiets! Fier tussen twee rekken in, op de standaard. De zilveren fietstassen wapperen een beetje op in de wind. We lopen om de fiets heen. Hij staat daar alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Op een andere plek dan waar ik hem gisteren achterliet, maar wat geeft het?

Ik heb hem gevonden! Mijn fiets!
Met muts op en wanten aan fiets ik richting de winkels achter het station. Mijn oude buurtje. Vroeger deed ik daar boodschappen. Bij de lekkerste slager van Kennemerland, het over-aardige kaasboertje, de rare krantenman. Ik besluit hier onze zaterdagboodschappen te doen. Sweet-memory-lane. En daarna tracteer ik mijzelf op de terugtocht door het prachtige Aerdenhout en Vogelenzang. Langs stille fietspaden met opgehoopte bladeren, een enkele hardloper, wat koersende veertigers.

Met de verrukkelijke filet americain van slagerij Bood, een worstje voor bij de zuurkool, een roombotercroissantje van de kaasboer,- ‘wilt u nog een lekker boerenbotertje erbij met zeezoutkristallen?’,- en een overbodig en veel te duur speculaashart van het ubersjieke ‘Huize van Wely’, fiets ik naar huis. Door de kou. Op mijn fiets. Mijn goede, oude, trouwe fiets. Ik heb hem terug.

Leave a Reply

