Jarig

2015/01/img_5341.jpg
Over twee weken is hij jarig. Mijn vader. Hij wordt 93 jaar.
‘Wat zal ik doen op mijn verjaardag?’, vraagt hij.
‘Ja, dat weet ik niet, wat vind je zelf leuk?’
Mijn vader kijkt mij aan. Hij weet niet wat hij leuk vindt.

‘Je kan hier thuis blijven en een taartje en daarna een hapje en drankje serveren. Je kan ergens anders heen ‘s middags of ‘s avonds.’

‘We kunnen naar de Chinees gaan, waar ik altijd met mijn bataljon eet’, oppert mijn vader. Ik denk aan de trieste locatie op de kruising van twee heel drukke wegen aan de rand van Schalkwijk.

‘Samen iets eten is leuk. Dat hebben we toen ook gedaan in Schoterhof.’
In het revalidatiecentrum Schoterhof vierden we zijn 91e verjaardag. Tussen alle oudjes. En we waren blij dat hij er nog was.

Ja, dat vindt mijn vader een geweldig idee. ‘Ik weet niet of dat restaurant er nu nog is. Maar het was goed!’
Voorzichtig zeg ik dat dat toen heel leuk was maar dat het nu wel aardiger is om in een ‘gewoon’ restaurant bij elkaar te komen. Ik kan zien dat hij dat niet snapt. Ik hoor hem denken ‘dat was toch prima?’ Ik heb geen zin om er verder op door te gaan.

‘Als je wil dat de kinderen van Bart erbij zijn dan kan dat op de 24e’, maak ik het vraagstuk ‘verjaardag’ nog complexer. De kinderen van mijn broer komen één maal in de twee weken een weekend naar hun vader. En ik zucht. Ik heb zelf een etentje de 24e. Al eerder verzet vanwege die verjaardag. Waarvan ik dacht dat hij het de 31e zou vieren.

‘We zouden naar het pannenkoekenhuisje kunnen gaan, hier vlakbij. Dat is een leuke locatie.’
Mijn vader meent dat in Zandvoort, waar mijn broer woont, ook lekkere pannenkoekenrestaurants zijn. ‘Er zit er één, daar heb ik ze wel eens mee naar toe genomen, ach, hoe heet dat ook alweer? Daarachter bij die, eh.., dinges.’

Ik weet niets van pannenkoekenrestaurants en zeker niet van de Zandvoortse. Het is te lang geleden dat ik ooit in een pannenkoekenhuisje was. En in Zandvoort kom ik bijna nooit meer. Ik houd eigenlijk ook niet van die dikke, kleffe, zwaar op de maag drukkende, deegplakkaten.

‘Er is er ook één in Bloemendaal, bij het Kopje’. Mijn vader raakt op dreef. ‘Hoe heet die ook al weer?’
‘De Uitkijk?’, probeer ik, maar terwijl ik het zeg denk ik ‘o nee, dat is een gewoon restaurant.’
‘Nee, niet de Uitkijk’, zegt mijn vader,’dat is een gewoon restaurant.’

‘Ja, ik weet niet meer hoe het heet. Vroeger ben ik daar een keer geweest, maar het is moeilijk te bereiken. Ik herinner me dat er een heel steile trap is waarmee je het duin opgaat.’ En ik kijk naar de stramme benen van mijn vader. Vandaag heeft hij zware, bruine laarzen aan. Halfhoge. Zijn beige pantalon,- ik weet geen ander woord voor de beetje slappe, wijde herenbroek die hij altijd draagt,- verdwijnt in de schachten van de laars. Het is een komisch gezicht. Een soort van hoog water.

Mijn vader kijkt mismoedig. Hij is er nog steeds niet uit.
‘En vind je de Plantage niet leuk? Daar kunnen de kleintjes een beetje rondlopen. We zouden ‘s middags kunnen gaan voor thee en een taartje en daarna een drankje.’

Ja, de Plantage vindt mijn vader ook wel wat. Op een fijne zomerdag zaten wij daar al eens. Hij vond het prachtig. De verbouwde kas, de tafeltjes in de zon, de ruime tuin en het uitzicht over de velden. Met in de verte de trein, als een sluipend geel slangetje door het groen.

‘Ja, dat zou ook leuk zijn. Maar de kinderen van Bart hoeven niet mee hoor. Ik kan ook met hen apart wat doen.’
‘Ja, dat kan ook. Anders overleg je eerst even met Bart. En dan hoor ik het wel. Ik kan misschien wel de datum van het etentje nog wel verzetten.’

‘Wat is het voor een dag, de 24e?’
Ik herhaal ‘dat is een zaterdag en de 31e ook.’
‘O ja.’
‘Nou, ik hoor het wel van je. Een week voor je verjaardag kan je ook nog reserveren. Dus we hebben nog even de tijd.’

En we keuvelen verder. Ik ben er moe van geworden. Wat een gedoe. Maar vieren zullen we het. In de Konijnenberg. Bij de Plantage. De trieste Chinees. Of gewoon thuis. Met thee en een taartje.

Drieënnegentig jaar.

Leave a Reply

