Bimbo Box

IMG_5484
Ik zit in La Place. Nee, niet de La Place in het zieltogende V & D. De zaak waar ik vroeger als klein meisje met afzakkende kousjes stond te gapen voor het apparaat dat alle vijftigers kennen. De muziekspelende aapjes die in beweging kwamen als je een…ja, een kwartje meen ik, in het apparaat gooide. Ik vond het prachtig. In mijn herinnering speelden en bewogen de aapjes erop los. Had één geen Mexicaans hoedje op? En speelde een ander niet de castagnetten? Ik weet het niet meer precies. Maar mooi was het. Nu zijn er geen redenen meer om naar V & D te gaan.

‘Alleen voor kaftpapier’, bromt mijn zoon, met wie ik een dagje uit ben. Twee dagjes eigenlijk. We bezoeken morgen de open dag van de Hogere Hotelschool in Maastricht. En vandaag, de dag er voor, rijden we er naar toe. Op ons gemak. Dus zitten we in La Place. Tussen de snelwegen in. Rechts van ons een vijver met daar omheen een wit gebouw gedrapeerd. Daarachter de onvermijdelijke camping. En aan de overkant van het kunstmatige meer liggen vier woonboten. Of zijn het vakantiehuisjes? Ze liggen gezellig vlak onder de snelweg, afslag 15 richting ‘ s Hertogenbosch.

In deze La Place is het rustig. Lieve meisjes staan allerlei verse ingredienten te snijden. Ze dragen donkerblauwe polootjes met achterop hun rug in zwierige letters geschreven ‘La Place’. Overal hangen van die zogenaamd-zelfgeschreven borden. Gezellige borden. Met tekeningetjes en kleurtjes. ‘Werkplein Gratis WiFi ‘ Ernaast een kek tekeningetje.
‘Win een reis naar The big apple’ staat verderop, op nog zo’n knus bord.

Dat wil ik wel maar ik moet er een app voor downloaden en daar heb ik geen zin in.

Achter mijn zoon en mij neemt een vaag stel plaats. Zij draagt een lelijk zwart mantelpakje. Het rokje is te lang. De blazer gekreukeld. Een te lange, te gebloemde sjaal hangt tot op haar knieën. Lelijke pumps. Ze zou het setje zo bij V & D gekocht kunnen hebben.

Links van mij zit nog zo’n vaag stel. Hij draagt een grijs pak, zo’n gemêleerd geval, en zij heeft krulletjes, veel krulletjes. Zij draagt een zwarte bril, ze zit dicht naast hem. Ze staren voortdurend naar het scherm van een laptop. De telefoon van de man gaat.
‘We hebben een beller’, zegt de vrouw. Hoe verschrikkelijk. Ik spits mijn oren, de man vertelt een heel verhaal. Ik kan het niet horen. Jammer. Maar hij is aan het werk. Dat hoor ik aan zijn professioneel opgezette stemgeluid. Wat doen ze toch op die laptop? Intrigerend, dat is het.

Mijn zoon en ik worstelen ons door een clubsandwich en een pane pastrami heen. Hij, de zeventienjarige in de groei, eet mijn halve broodje pastrami op. Op het ‘Werkplein’ dat ook in van die geinige letters op een bordje staat werken inderdaad mensen. Twee Apple laptops zie ik. Twee dames erachter.

Mijn zoon en ik bedenken intussen een reddingsplan voor V & D.
‘Kies vier mooie kledingmerken uit en leg dat mooi en ruim neer’, opper ik.
‘Het is allemaal te duur daar’ zegt mijn zoon. ‘En wat kan je er nu kopen? Sieraden?’ Hij weet het eigenlijk niet. En dat is het probleem. We Weten Het Niet. Waar sta je voor V & D? En waar zijn die aapjes achter glas gebleven?

Zet die aapjes neer.
Kies een paar mooie kledingmerken.
Pimp je boekenafdeling op (kijk naar die van de Bijenkorf).
Creëer een aparte make-up afdeling met merken die hier nog niet te krijgen zijn (gratis tip van 21-jarige dochter).
Zorg ervoor dat meisjes en vrouwen mooi opgemaakt worden door lieve make-up meiden en jongens.
Die je adviseren en helpen in plaats van je iets aansmeren.
Koester La Place.
Zet daar vlakbij een unieke kook- en bakspullen-afdeling neer. Met mooie, betaalbare serviezen en besteksets.
Ach, wat kan mij het eigenlijk schelen.

Mevrouw 1 op het Werkplein worstelt met een appelbol. Dat was de aanbieding van vandaag bij de koffie. € 3,95. Mevrouw 2 drinkt een koffie verkeerd.

Wij gaan weer verder. Naar Maastricht.

Die aapjes. Hoe schattig waren ze.

Leave a Reply

