Broos bestaan 

 De donkere stem vraagt: ‘En zijn dat ook verhalen? De lichte stem antwoordt: ‘Ja, dat zijn verhalen van Biesheuvel, maar dat zijn niet de vrolijkste verhalen.’

De donkere stem verplaatst zich en vraagt: ‘maar zijn het verhalen?’
‘Ja, het zijn verhalen’, is het antwoord.
‘Dan neem ik deze.’ De zware stem klinkt beslist.
Opgewekt zegt de lichte stem: ‘dit zijn ook verhalen, van David Sedaris.’
‘Wie is dat, David Sedaris?’
‘Dat is een Amerikaanse schrijver van verhalen, luchtige en meer humoristische verhalen.’ De lichte stem klinkt aanprijzend.
De donkere stem is niet overtuigd van de lichtheid en humor van David Sedaris.
‘Ik neem dit boek mee van Jan Siebelink.’
‘Denkt u eraan dat u al vier boeken op uw pas heeft staan?’
Even is het stil. 
‘Ik heb geen vier boeken op mijn pas staan, het zijn vier tijdschriften.’
‘En uw pas verloopt over enkele weken, verlengt u deze op tijd?’
De lichte stem, die eerst respectvol en geduldig de donkere stem adviseerde klinkt meer en meer neerbuigend.
Nu verschijnt er een mens, de mens achter de donkere stem met de voorkeur voor verhalenbundels. Het is een vrouw: een grote vrouw met rafelig halflang, geverfd haar in een kleur die voor blond moet doorgaan. De lichte stem hoort bij de gastvrouw van de bibliotheek in dit dorp. 
Ik ben van mijn stuk, ik zou zweren dat de donkere stem toebehoorde aan een man met een stoornis in het autistisch spectrum. De stem klinkt zwaar, traag en tegelijk grappig en bij de pinken. 
Maar het is ontegenzeggelijk een vrouw. Of een transgender, dat kan ook. Ik denk aan het psychiatrisch ziekenhuis om de hoek. Een client van hen?
‘En nu ga ik even plassen en beneden kijken’, klinkt het traag en zwaar door de stille ruimte. De lichte stem antwoordt iets onverstaanbaars.
Broosheid, zwaarte en lichtheid van het bestaan in hooguit acht minuten.
Biesheuvel weet er wel raad mee.

 

Leave a Reply

