Dude

 En opeens schijnt de zon. De zee achter glas – in kozijnen gevat als naast elkaar hangende schilderijtjes -schittert. Vlaggen wapperen in de wind. De smaak en geur van zout, zilt. 
                         *

Als ik mijn ogen sluit zie ik het kleine meisje, donkerharig, met haar tengere lijf op het strand. Ze wijst. ‘Kijk daar!’ Haar vinger wijst naar iets. Iets op het strand. Papa? De man van het strandpaviljoen: ‘jouw ogen zijn zwart als drop, het zijn dropjes.’ Het meisje knikt van ‘nee.’ Haar ogen zijn geen dropjes. Ze droomt ervan. Dropjes van ogen die je opeet. De forse strandman maakt haar bang.

                         *

De huiswijn ‘deze is lekker fruitig!’ is zowaar fruitig. De eigenaar van deze nieuwe strandtent is een tja, dropje…Ik schat hem zo’n jaar of twintig, vijfentwintig. Bruin, halflang haar, gebruind gezicht, mooie lach. Hij ziet een oudere vrouw, ook met bruin haar en een gebruind gezicht. Door haar haren glinstert iets grijs. De vrouw nam haar tas mee, een grote gele, en een boek. Zij vraagt om het wifi-wachtwoord. Zij tikt en tikt.

‘Is de wijn lekker?’, vraagt hij.

‘Heerlijk! Inderdaad fruitig, ik heb een goede keus gemaakt!’ zegt zij en hij lacht zijn mooie lach.

                         *

Naast mij zit een oudere heer met een boek. Zijn zwarte zonnebril staat op zijn voorhoofd, de pootjes drukken zijn grijze haren plat. De haren plakken, zijn vet of ingevet. Je ziet duidelijk de sporen van een kam. 

                          *

Rechts van mij zitten twee oudere heren. Zij spreken Duits. Het gaat over presentatoren die oud geworden zijn. Over Haarlem, Heemstede, zelfs het woord ‘Kerklaan’ valt. Beiden zijn kaal. Het lijken keurige heren, misschien wel heren van de herenliefde. Dit is het naaktstrand: FKK zoals de Duitsers dat noemen. Het lijkt wel een terroristische beweging: FKK. Maar het betekent naaktstrand. 

                          *

Het is geen weer voor naakt. Het trekt wel -geklede- heren aan, dit deel van het strand. Verderop zitten twee jonge mannen in geanimeerd gesprek. Op het strand loopt een slanke jongen, een rode rugzak op zijn rug. Hij loopt langzaam. Doelloos. Zou hij op zoek zijn naar contact, de liefde? Of verbeeld ik mij dat? De kale heer met blauwe kabeltrui staat opeens op: ‘mein Liebchen’, zegt hij. De andere kale heer volgt. Ze vinden elkaar lief.

                          *

Ik nip van mijn glas fruitige wijn. Het wordt koud. De zon is weg. Een wittig rondje achter grijs. Ik stap zo maar weer eens op. Geen letter gelezen in mijn boek. Genipt, gekeken, geluisterd en geschreven. Zo mooi kan het leven zijn.

                          *

Waar is de dude van deze tent? Ik wil nog een keer die lach zien. En denken aan mijn strandvriend voor een nacht. Ik weet niet meer zijn naam. Hij leek op de jongen met het bruine haar, de lieve lach. Ik had mijn eindexamen gehaald en we sliepen in een van de strandtenten hier vlakbij. Zand tussen de slaapzak. Bijna niet slapen. Zo warm en plakkerig. Er gebeurde niet veel. Maar de plaknacht is in mijn oude hoofd opgeslagen.

                          *

Ik stap zo op mijn fiets. Mijn nieuwe fiets. En ik voel mij de koning te rijk. Net als op mijn veertiende verjaardag. Toen kreeg ik een paarse Sparta. Nu een blauwe Koga en niks krijgen, zelf betaald.

                         *

De oudere dame met donker haar, glinstergrijs ertussen op een blauwe fiets. Zij moet nog even wennen: de fiets is een elektrische fiets. Een oudewijvenfiets. In de fietstas zit een gele tas en een dik boek. In haar maag een prikkel van een fruitige huiswijn. 

                         *

Bij het teruglopen naar mijn fiets zie ik een kleurrijke vlag naast de strandtent. De regenboogvlag van de liefde. Hoe passend.

                      ***

 

Leave a Reply

