Rollenspel

  
Het is dinsdag en dan ben ik thuis. De dag staat in het teken van hardlopen (als de moed gevonden wordt), mijn vader (twee haringen brengen), werken (verslagen lezen, schrijven en voorbereiden van bijeenkomsten) en rustig ontbijten met de krant.

                         *

Deze ochtend ben ik wat later dan anders. De nacht was doorspekt met doordringend gehoest van een kind. De deur van de slaapkamer naar het balkon stond open en een windje deed de gordijnen opwaaien. Toen ging het regenen. Hard. En de poezen waren buiten. Zij vertikken het in de zomertijd ‘s avonds binnen te komen. Het gevolg is dat we ‘s nachts soms wakker schrikken door gekrijs (buurkat wordt verjaagd) of gejank (geen idee waarom, naar binnen willen ze niet.) Twee zachte, Siberische boskatten worden door- en doornat. Ik dommel in.

                          *

Midden in de nacht, het gehoest is op zijn hoogtepunt (‘Misschien moet je eens een avondje niet uitgaan? Ga eens vroeg naar bed!’) hoor ik een lieve fluisterconversatie op de gang.

‘Hier, neem deze hoestdrank. Hij smaakt heel smerig, maar het helpt’ (vader)

‘Ja’, hoestbui (zoon)

‘Gaat het?’ (vader)

‘Ja, het gaat wel’, hoestbui (zoon).

                         *

Even later wordt het stil en kunnen we slapen.

                         *

Dinsdagochtend kom ik er dus wat later uit. Beetje groggy (niets meer gewend) trek ik met frisse tegenzin mijn hardloopoutfitje aan. De lucht is grijs. De grond vochtig. Het groen groener dan groen. Ik loop alleen, in de duinen is niemand. Geen fietsers, geen lopers, geen wandelaars. Dat komt door de grijze lucht die belooft nog wat regen te laten vallen. En dat gebeurt. In een lauwwarme douche spoed ik mij het laatste stukje terug. Maar het lijf is wakker, de geest gescherpt en in gedachten heb ik alle verslagen gelezen en alle bijeenkomsten voorbereid.

                         *

Maar eerst de krant. Ik lees de column van Jean Jacques Suurmondt in Trouw. Jean Jacques heeft wat bedacht voor een regenachtige dag. En laat het nu een regenachtige ochtend zijn. Het stukje gaat over maatschappelijke rollen. De psychiater Assagioli bedacht de oefening. En ik ga deze oefening doen. Het moet met een vel papier en een schaar en daar heb ik eigenlijk geen zin in. Te veel gedoe. Maar ja, ik zet me eroverheen en ik knip acht kaartjes van een vel papier van het boodschappenblok dat op het aanrecht ligt. Een beetje kinderachtig voelt het wel. Ik ben blij dat het hoestende kind boven is, mijn man gewoon op locatie werkt en mijn dochter op kamers woont.

                         *

Ik bedenk acht rollen. Moeder, partner, vriendin, lezer, adviseur, schrijver, organisator/projectleider, werknemer. In een mum van tijd staan de rollen op de kaartjes. Vervelend is het dat mij nog meer rollen te binnen schieten. Ik lees deze acht (jammer van al die andere) hardop voor, dit zegt de oefening, ik leg een voor een de kaartjes weg en ik bedenk mij bij ieder weggelegd kaartje hoe het is om zonder die rol te zijn. 

                         *

Tja, als je geen moeder meer bent, dan voel je je niet verantwoordelijk, ben je vrij van zorgen, hoef je geen verse meloensalade te kopen voor een hoestend kind. Het lijkt erop dat bij het afleggen van rollen vooral de (dagelijks ervaren) druk verdwijnt. Ik moet werken, ik moet dat boek uitlezen, ik moet vriendin x/y/z mailen, ik moet eten koken, ik moet nu een blog schrijven etc… Grappig.

                         *

Ik pak de kaartjes op en eigen mij de rollen weer toe. Welke betekenis hebben ze na het wegleggen voor mij gekregen? Is er iets veranderd? En ja, er is een ander rijtje ontstaan. Twee rollen zijn omgedraaid, een is naar achteren verschoven, een naar voren gehaald. Welke zal u zich afvragen? Dat is en blijft geheim. 

                          *

Ik kreeg geen gevoel van vrijheid zoals de oefening beloofde. Wel deed ik na het wegleggen en afleggen van alle rollen mijn ogen dicht en was ik even…Annelie.

                         *

Intussen schijnt de zon weer. Ik ga nu maar eens dat verslag schrijven.

                        ***

Leave a Reply

