Het grote genieten

  
Als ik de gordijnen openschuif zie ik de blauwe lucht, de helderheid van een mooie dag, alleen het uitzicht op een azuren zee ontbreekt.

                         *

Bij deze dag hoort een zachtgekookt ei. Een perfect ei: warm van buiten, gestold wit met zijdezacht geel van binnen, bestrooid met zout. 

                         *

Lepeltje voor lepeltje eet ik het ei. Voorzichtig, zonder te morsen lepel ik de kleine hapjes op. Ik kijk naar de lege dop en de kleine pelletjes met wit vel erin. Ze liggen verspreid over het bord.

                          *

En ik denk aan vroeger, toen mijn dikke opa zijn ei at. Ik, heel klein meisje, zat naast hem op de harde eetkamerstoel. Mijn benen bungelden boven het tapijt. De kamer was donker, de grijze luxaflex was neergehaald en de brede horizontale repen filterden het zonlicht.

                         *

Ik keek op, zag mijn opa en zijn ei. Langzaam en genietend lepelde hij de kleine hapjes: met het lepeltje sneed hij in het wit, duwde zachtjes door en daar lag het: een wit stukje met vloeiend donkergeel. De hand ging langzaam naar boven, zijn ogen sloten zich bij het openen van zijn mond. Gefascineerd keek ik naar dit grote genieten.

                          *

Onmerkbaar verschoof ik op mijn stoel. Maar opa zag, hoorde en wist. ‘Wil jij het laatste hapje?’

Ik knikte. Ja, ik wilde het laatste hapje. En daar kwam het: het laatste hapje met zacht wit en zijig geel. Zoutig en glad. Zoiets lekkers. Mijn opa deed daarna wat zout los op het lepeltje en liet mij het aflikken, het genot van dat kleine stukje ei verlengend, proefde ik het zout met een vleugje van het eerdere hapje. 

                         *

En daarom eet ik een ei. Zachtgekookt met wit stolsel en zijdezacht geel van binnen. 

                         *

Zoals het was wordt het nooit meer. 

                        ***

Leave a Reply

