Ochtend

  
Citaat van Joost Zwagerman uit ‘De openbaring’ in een mail aan Freek de Jonge. Joost had een heel Andere Ochtend.

                         *

In de krant staat een fijn recept: roergebakken, Thaise rijst. Ik zit aan de grote tafel bij het raam, krijg langzamerhand kippenvel van koud wordend zweet. Opdrogend zout op mijn huid, opgelopen tijdens een rondje hardlopen. In de duinen was niemand. Door het zware en volle groen schitterden stralen zonnebanen. Uit het doornatte gebladerte viel zo nu en dan een druppel. Tik op de paden, tik, tik. 
                           *

Tijdens het lopen schiet de droom van ‘s ochtends vroeg weer inslapen mij te binnen: een dunne baby die in een rood badje moet. Een tuin van een ander waar ik op bezoek ben. Een huis met gangetjes en deurtjes: aan de rechterkant hangt een bordje met de naam V. Kindernamen erbij. Tijdens het lopen bedenk ik mij waar dat vandaan komt: de naam van een gezin van vroeger, een kind dat ik lesgaf. Een stil, teruggetrokken gezin, een verlegen knulletje met bril. Het onbewuste is van een raadselachtige schoonheid en mysterie.

                           *

Buiten hangt een grijze lucht boven de trossen druiven. De geraniums krijgen een tweede leven, tot mijn vreugde staan nieuwe felrode kopjes tussen het groen. Opeens wordt het grijs beschenen door de zon. Een lichtrand ontstaat als de oplichtende rechthoek van onze televisie: Ambi Light lucht.

                          *

Een warme douche zou het kippenvel verjagen, wachten maakt het uitgestelde genieten groter. De krant is uit. De poes ligt in de vensterbank op de uitkijk naar niets. Niets gebeurt hier. Het is stil, angstig stil. Wij horen niets, geen vogel, geen auto, geen apparaat dat heggen vervaarlijk snoeit. Niets. Een onbedaarlijke stilte.

                           *

Ik ga douchen. Vanavond eten wij roergebakken Thaise rijst. Met garnalen. Geen gedroogde maar echte.

                         ***

Leave a Reply

