Vakantie (1)

Meditatie op een grapefruit

Om te ontwaken

als alles nog mogelijk is

voordat de onrust van de dag

je heeft gegrepen

naar de keuken te gaan

en een kleine basketbal te schillen

voor ontbijt om de schil te scheuren

als katoenpluis

(…)

Craig Arnold (1967-2009)

Het kraaien van de haan en het blaffen van een hond zijn de geluiden van vrij, vakantie en ver gevlogen zijn boven wolken in blauw, zo blauw als blauw kan zijn.
                         *

Ik sluip door het nieuwe huis – ons vakantiehuis – en ik voel koel marmer. De nieuwe ruimte moet mij nog vullen, betekenis krijgen de komende uren en dagen. Nu is de ruimte kaal, stil en leeg. 

                         *

Ik pak een mok, giet water uit een fles in de waterkoker en ik hang een theezakje in de beker. Het hete water maakt schuim op de oppervlakte van thee als wit-groezelige vlokken op de grens tussen eb en vloed. Ik kies voor het terras waarboven een zeildoek klappert in de eilandwind als het zeil van een wegvarend schip op zee. Ik voel de ramen en wanden en ik kijk op het scherm van mijn iPad. De krant lezen geeft het vertrouwelijke gevoel van thuis, aan de tafel.

                        *

Mijn man geeft even later betekenis aan de ruimte op zijn manier: hij voelt aan de handdoeken over de stoel en vraagt: ‘Is hier geen droogrekje?’ Hij loopt de witte hoek om van het huis, komt terug en meldt dat er achter het huis een droogrekje staat.

                        *

Het is een feit. De vakantie is begonnen. En ik denk aan twee bruine ogen, de ogen van mijn vader. Twee witte orchideeën achter het raam, boven oranje letters: Molenburg. Tien keer vragen ‘Wanneer gaan jullie weg?’, tien keer antwoorden. En nu is het moment daar. 

                             *

Grote, bruine ogen worden nat. ‘Geniet en denk niet aan mij.’

                             *

Twee witte orchideeën, ik zie ze voor mij: als trouwe wachters staan zij daar, in dat centrum van oud, opstaan en weer doorgaan.
De haan kraait niet meer, wel hoor ik een hond blaffen. Ver weg. 
Alles is nog mogelijk.

                        ***

Leave a Reply

