Tijd


Hieromtrent

(…)

In een verzonnen of net even te hardop gedroomde

werkelijkheid valt een wonderlijke gloed over alles, de tijd moet

de tegengestelde richting zijn ingeslagen

om op deze vroege ochtend verzeild te raken

waardoor dadelijk het vermoeden rijst

dat het verleden onveranderlijk synchroon met ons loopt –

(…)

Hans Tentije

De afgelopen weken is er van alles verwaarloosd. Man, kinderen, gezondheid, sporten. Maar vorige week vrijdag stond ik tijdens een verlaten lunch-uur opeens wat onwennig op mijn schaatsen. Alle schoolklassen van de ochtend waren weg. Die van de middag waren onderweg. Een paar oude heren zoefden aan mijn linkerhand voorbij. Je kan het lang doen, schaatsen, zag ik aan die taaie mannetjes. 
                         *

Voorzichtig zakte ik een beetje door de knieën en ik strekte mijn rechter- en daarna mijn linkervoet schuin naar voren over het ijs. Mijn blik was gericht op de ijsvloer die glom en spiegelde als een glasplaat. Er was een tijd dat ik het ijs te glad vond. Met andere woorden, er kroop een onbedwingbare angst in mijn hoofd voor het ijs. Als een lintworm kronkelde de angst door mijn brein, terwijl het lichaam best wist wat het moest doen. Door de knieën, je rechtervoet en daarna je linkervoet naar voren steken.

                          *

En het ging goed, die afgelopen vrijdag op het ijs. Het was alsof de lintworm een dutje deed, de onbedwingbare angst een ommetje maakte. En al schaatsend vielen de weken weg. 

                          *

Al zwierend en rondjes tellend verloor de tijd betekenis en kwam er een mechaniek op gang van in elkaar grijpende radertjes als in een high-tech koekjesfabriek. Bewegen als automatisme, van links naar rechts, in het ritme van voortgaan op ijs.

                         *

En nadat gedachten zich die vrijdag verloren in regelmatige slagen kwam tijdens de koffie er zomaar eentje op. Dat ik dit jaar ik één gedicht minder schrijf.

                       ***

Leave a Reply

